Rodrigo Patiño Díaz

Investigador Cinvestav 3-C.
Doctor en Ciencias, Cinvestav (2000)
SNI Nivel 1

Teléfono: (999) 942 94 00 Ext. 9438
Correo: rodrigo.patino@cinvestav.mx

Temas de investigación: Fisicoquímica experimental. Termoquímica y espectroscopía aplicadas. Reacciones enzimáticas y sistemas microbiológicos. Producción de hidrógeno como combustible alternativo. Fuentes renovables de energía y sostenibilidad.

Productividad Académica

Libros

1. Reyes, I.; de los Ríos, E.; Patiño, R.

"La Reforma Energética en México: entre la exlotación petrolera y el aprovechamiento sostenible de los recusos renovables", en Nuevo modelo energético y cambio climático en México. Editores: Priego-Brito, E.M.; Loyola-Díaz, R. México: Cámara de Diputados, LXIII Legislatura: Miguel Ángel Porrúa, 2018

2. Carlos, S.; Díaz, L.; Patiño, R.

“Capítulo 6. Fundamentos de la bioproducción de hidrógeno”, en Tecnologías de hidrógeno y celdas de combustible de fuentes renovables. Editores: González-Huerta, R.G.; Solorza Feria, O.; Valenzuela Z., M.A. Editorial Académica Española, Alemania 2012

3. Castillo-Atoche, A.; Vega-Lizama, E.T.; Patiño, R.; Díaz-Ballote, L.

“Revisión de los impactos potenciales de producción de biodiesel en la biodiversidad de México”, en Análisis del impacto de la producción de combustibles en el medio natural. Editores: Valdés Delgado, A.; Vales García, M.A. BIALEMA/CYTED, Cuba 2012

Artículos

1. García-Reyes, S.; Yáñez-Ocampo, G.M.; Wong-Villareal, A.; Rajaretinam, R.K.; Thavasimithu, C.; Patiño R.; Ortíz-Hernández, L.
    “Partial characterization of a biosurfactant extracted from Pseudomonas sp. B0406 that enhances the solubility of pesticides”
    Envirnomental Technology 2017, aceptado y publicado en línea:

2. S. Martín del Campo, J.; Escalante, R.; Robledo, D.; Patiño, R.
    "Hydrogen production by Chlamydomonas reinhardtii under light- driven and sulfur deprived conditions: using biomass grown in outdoor photobioreactors at the Yucatan Peninsula"
    International Journal of Hydrogen Energy 2014, 39, 20959-20957

3. Oliva, A.I.; Corona, J.E.; Patiño, R.; Oliva-Avilés, A.I.
    “Chemical bath deposition of CdS thin films doped with Zn and Cu”
    Bulletin of Materials Science 2014, 37, 247-255

4. Chi-Ucán, S.L.; Castillo-Atoche, A.; Castro Borges, P.; Manzanilla-Cano, J.A.; González-García G.; Patiño, R.; Díaz-Ballote, L.
    “Inhibition effect of glycerol on the corrosion of copper in NaCl solutions at different pH values”
    Journal of Chemistry 2014, 396405:1-10

5. S. Martín del Campo, J.; Escalante, R.; Robledo, D.; Patiño, R.
    International Journal of Hydrogen Energy 2014, 39, 20959-20957

6. S. Martín del Campo, J; Patiño, R
    "Harvesting microalgae cultures with superabsorbent polymers: desulfurization of Chlamydomonas reinhardtii for hydrogen producton"
    Biotechnology and Bioengineering 2013, 110, 3227-3234

7. S. Martín del Campo, J.; Chun Y.; Kim, J.E.; Patiño, R.; Zhang, Y.H.P.
    “Discovery and characterization of a novel ATP/polyphosphate xylulokinase from a hyperthermophylic bacterium Thermotoga maritima
    Journal of Industrial Microbiology and Biotechnology 2013, 40, 661-669

8. Martín del Campo, J.; Rollin, J.; Myung, S.; Chun, Y.; Chandrayan, S.; Patiño, R.; Adams, M.W.W.; Zhang, Y.H.P.
    “High-yield production of dihydrogen from xylose by using a synthetic enzyme cascade in a cell-free system”
    Angewandte Chemie International Edition 2013, 52, 4587-4590

9. Gutiérrez Domínguez, D.E.; Pacheco Catalán, D.E.; Patiño Díaz, R.; Canto-Canché, B.; Smit, M.A.
    “Development of alcohol dehydrogenase-polypirrole electrodes by adsorption and crosslinking for etanol oxidation”
    International Journal of Hydrogen Energy 2013, 38, 12610-12616

10. S. Martín del Campo, J; Patiño, R
    Biotechnology and Bioengineering 2013, 110, 3227-3234

11. S. Martín del Campo, J.; Rollin, J.; Myung, S.; Chun, Y.; Chandrayan, S.; Patiño, R.; Adams, M.W.W.; Zhang, Y.H.P.
    Angewandte Chemie International Edition 2013, 52, 4587-4590